Hoog in de bergen - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Kaatje en Sem - WaarBenJij.nu Hoog in de bergen - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Kaatje en Sem - WaarBenJij.nu

Hoog in de bergen

Door: Kaatje en Sem

Blijf op de hoogte en volg Kaatje en Sem

12 Januari 2015 | Ecuador, Quito

Ons avontuur in Brazilië is voorbij en we zijn nu in Quito, Ecuador. Het is hier zó anders dan Argentinië en Brazilië. We zijn omgeven door bergen en actieve vulkanen zoals de Cotopaxi, snachts is het ijskoud (we slapen onder 3 dekens en nog hebben we het koud) maar als de zon overdag doorkomt is het warm. Quito ligt ongeveer 2800 meter hoog en sommige mensen wonen zelfs op een hoogte van 3700 meter! De hoogte hier is wel even wennen.

9 Januari kwamen we in de middag aan op het vliegveld en daar stond de vrolijkste taxichauffeur ooit op ons te wachten. Hij pakte allebei onze tassen en begon meteen hele verhalen over Quito te vertellen en dingen die we hier konden en moesten doen. Als we nog een taxi nodig hadden, moesten we maar weer zijn naam doorgeven aan ons hostel en dan zou hij ons weer overal naartoe brengen.

Na ongeveer driekwartier rijden kwamen we aan in ons hostel. Het ligt aan de rand van het oude centrum en vlakbij een busstation. Dat is ons voornaamste vervoersmiddel hier, want een ritje met de bus kost maar 25 cent! Dat is wel wat beter dan de prijzen van het OV in Nederland. Als je naar leuke bestemmingen wilt, ben je al gauw 2 uur kwijt, dus dan is de bus veel voordeliger dan een taxi.

Na de vliegreis en ook door het tijdsverschil voelden we ons allebei niet zo lekker, dus de eerste dag hebben we de hele tijd geslapen. We zijn er savonds alleen even uit geweest om wat te eten. De volgende ochtend voelden we ons al wat beter en hadden we een super ontbijt; bakje fruit, muesli met yoghurt, versgemaakte aardbei-banaan smoothie, broodje met jam en een ei. Zonder twijfel het beste ontbijt dat we tot nu toe hebben gehad in hostels. Na het ontbijt hebben we de bus gepakt naar El Mitad del Mundo, oftewel: de evenaar. Er staat een groot monument en ook de lijn van de evenaar is op de grond getekend met het 0 graden punt. Het is alleen niet op de goede plek gebeurd, want toen de technologie wat beter was, kwamen ze erachter dat de echte evenaar zo'n 240 meter verderop lag. Er waren nog wat musea die je kon bezoeken en heel veel winkeltjes met handgemaakte spullen.

Vandaag zijn we naar Parque La Carolina geweest, een groot park (670.000 m2) in het centrum van Quito. Het was er super druk. Overal om ons heen zaten families te picknicken, er waren tientallen sportvelden waarvan intensief gebruik werd gemaakt, straatartiesten en er stonden allerlei kraampjes met eten en drinken. In het park zat ook een botanische tuin en dat wilde Sem natuurlijk zien. Het was mooi, maar niet echt spectaculair. Toen we terugkwamen hebben we wat pasta gemaakt, een filmpje gekeken en daarna zijn we nog even gaan poolen met z'n tweeën. Nu maar snel slapen, want morgen gaan we een stadstour doen door het historische centrum van Quito.