Eerste dagen in Brazilië - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Kaatje en Sem - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Brazilië - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Kaatje en Sem - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Brazilië

Door: Kaatje en Sem

Blijf op de hoogte en volg Kaatje en Sem

22 December 2014 | Brazilië, Bonito

Vrijdagochtend zijn we naar de Iguaçu Falls aan de Braziliaanse kant geweest. We begonnen de dag met een bezoekje aan het vogelpark en wat was dat mooi zeg. In het begin waren we een beetje teleurgesteld omdat alle vogels in kooien zaten en we hadden toch wel gehoopt om vogels gewoon rond te zien vliegen, maar na ongeveer een uurtje lopen in het park kwam onze verwachting uit. We liepen een groot verblijf in waar allerlei soorten papegaaien los rondvlogen. Groen, geel, rood, blauw je zag ze in allerlei kleuren en maten. Ze waren niet bang voor de mensen en waren ze zelfs een beetje aan het pesten. Ze vlogen namelijk recht op je af zodat je wel moest bukken en er was ook een papegaai die hoog in een boom zat en zodra hij doorhad dat er een vrouw onder hem zat, pakte hij een nootje en liet die vallen, precies bovenop haar hoofd. In het park hadden ze niet alleen vogels, maar ook spinnen, slangen en een kaaiman. Na ongeveer 2,5 uur en een snelle lunch zijn we doorgelopen naar de watervallen. Aan de Braziliaanse kant was het heel anders dan de Argentijnse kant. Je kwam niet aan in een groot park waar alles was, maar je zat in een bus en kon op verschillende plaatsen uitstappen om verder te lopen. We volgden een wandelroute en die gaf een waanzinnig mooi panoramisch uitzicht over alle watervallen. Aan de overkant bij de watervallen zagen we alle bruggetjes waar we de vorige dag nog overheen liepen. Vanaf deze kant konden we wel naar de devils throat, hiervoor stond een hele grote brug en daar moesten we natuurlijk even overheen lopen. Het geluid was zo hard dat je elkaar niet eens kon verstaan en we kwamen kletsnat terug.

Na genoten te hebben van het uitzicht zijn we met de bus teruggegaan naar het hostel waar we voor de rest van de dag in het zwembad hebben gelegen, het was namelijk 31 graden. We zijn vroeg naar bed gegaan want de volgende ochtend moesten we om 5 uur in de bus zitten om onze reis te vervolgen naar Bonito. Na zo'n ongeveer 15 uur kwamen we savonds eindelijk aan in Bonito. Snel de tent opgezet en daarna weer wat gegeten. We waren moe van de lange busreis en het vroege opstaan, dus hebben het niet te laat gemaakt.

Vandaag zijn we met de groep gaan snorkelen, na een lange taxi rit van 1.5 uur kwamen we aan op een soort van boerderij. We dachten al gaan we snorkelen tussen de koeien en de schapen? Niet echt de plek die je verwacht. Daar stonden we dan, half gekleed in een wetsuit midden op een boerderij. Maar nee hoor na een kwartiertje met een jeep en 30 minuten wandelen door de jungle kwamen we aan bij de rivier. Twee minuten in de jungle en er schoot al een slang voorbij. Niet veel later zagen we nog een toekan, een tapir en een aap met een baby op z'n rug. Aangekomen bij de rivier was het tijd om onze wetsuit goed aan te trekken en de rivier in te gaan. Na een paar gênante minuten van getrek en geduw aan het wetsuit van Kaatje (de gids had een iets te kleine wetsuit gegeven) waren we klaar om te gaan. Je ziet gewoon bruin water vanaf de bovenkant, maar ga je kopje onder dan gaat de onderwaterwereld voor je open. Wat is dat mooi zeg je.ziet van alles zwemmen grote, kleine vissen. Na ongeveer een uur gesnorkeld te hebben gingen we even voor 5 minuten door de jungle want door een waterval kun je niet zwemmen. En weer terug het water in en het wordt mooier en mooier. Terwijl je onder water zit heb je eigenlijk geen besef meer van waar je je bevindt, totdat je weer naar boven kijkt en alle bomen en bebossing ziet; dan besef je je weer dat je midden in de jungle zit. We kwamen ook door een stroomversnelling en daar was het zo ondiep dat je net niet de stenen onder je raakte. Na weer een uur tussen de prachtige vissen gezwommen te hebben gingen we aan wal totdat de boot ons kwam ophalen naar het punt waar de jeep ons weer zou komen ophalen. We hadden nog wat vragen aan onze gids en toen vertelde hij ons doodleuk dat er in diezelfde rivier waar we 5 minuten geleden nog inzaten best gevaarlijke dieren zijn zoals kaaimannen, krokodillen en anacondas van zo'n ongeveer 10 meter lang. Nog een leuk feitje wat hij er aan toe voegde ; Kaatje had precies de goede lengte om in één hap opgegeten te worden door zo'n anaconda. Er was zelfs een keer iemand aangevallen door een anaconda tijdens het snorkelen waar hij bij was. Normaalgesproken eten ze kaaimannen, dus dan is een mens ook geen probleem.

Omdat er vandaag iemand in onze groep jarig was, zijn we met z'n allen uit eten geweest bij een restaurant met best wel wat speciale dingen op het menu zoals piranha's, capibaras, kaaiman en meerval. Zo ongeveer alles wat hier in de jungle leeft kun je daar eten. Gelukkig hadden ze ook gewoon rundvlees, pasta's en kip. Morgen wordt een rustig dagje. We zijn van plan om sochtends even het stadje in te gaan en smiddags gaan we samen met een andere groep die een overlanding tour doet naar een natuurzwembad hier in de buurt waar je van alles kunt doen zoals ziplinen en van hoge platformen afspringen in het water.

• 22 December 2014 - 22:29

Sandra:

Gelukkig zijn jullie heelhuids uit die rivier gekomen....maar goed:dat ze dat van die krokodillen niet van tevoren verteld hebben....hap..!!

• 23 December 2014 - 01:29

Sem:

Haha ja en vergeet de anaconda's niet he

• 23 December 2014 - 01:29

Sem:

Haha ja en vergeet de anaconda's niet he

• 25 December 2014 - 14:49

Mieke Heijkoop:

Nu Expeditie Robinson is afgelopen, ga ik gewoon met jullie mee op reis. Ik ben zelf nooit in Zuid-Amerika geweest dus kijk uit naar jullie verhalen. Veel plezier en genieten !

• 25 December 2014 - 20:56

Anita Hack:

Wat leuk om toch allemaal te kunnen lezen wat voor leuke mooie maar in mijn ogen ook enge dingen te kunnen lezen over jullie. Al veel gezien en gedaan in paar weken geweldig toch. Vanuit hier voor jullie fijne kerstdagen en de gr xx