Einde van Costa Rica in zicht - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kaatje en Sem - WaarBenJij.nu Einde van Costa Rica in zicht - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Kaatje en Sem - WaarBenJij.nu

Einde van Costa Rica in zicht

Door: Kaatje en Sem

Blijf op de hoogte en volg Kaatje en Sem

31 Januari 2015 | Costa Rica, San José

De dagen vliegen voorbij en morgen is onze laatste dag in Costa Rica. We hebben in ieder geval genoten van onze tijd hier en gezellige mensen ontmoet.

Een paar dagen geleden zijn we samen met Marc en Joyce gereisd naar Santa Teresa, een ander kustplaatsje op het schiereiland maar dan net aan de andere kant van de onderste punt. We hadden nog geen hostel geboekt, dus het eerste wat we deden was zoeken naar een slaapplaats. We eindigden bij Don Jon en hadden een appartement voor met ons vieren. Het zag er netjes en groot uit: twee slaapkamers, twee badkamers, keuken, woonkamer en een veranda. Nadat we onze spullen hadden neergelegd, zijn we naar het strand gegaan. Het was, net als in Montezuma, heerlijk weer. De golven waren hier wel hoger en dat maakt het strand van Santa Teresa een perfect strand om te surfen. Als je je gewoon liet drijven, was je na 2 seconden al meters verder naar de zijkant. Toen we met z'n 4en op het strand lagen, kwamen we Kasper ineens tegen(andere Nederlander die we hadden ontmoet in La Fortuna). Dat was wel weer gezellig. Rond half 6 ging de zon onder en vanaf Santa Teresa kun je de zon zien zakken in de zee. Dat was een heel mooi gezicht. 's Avonds zijn we met z'n allen uit eten gaan bij een Mexicaans restaurant aan het strand. Het enige nadeel van ons appartement: het was ver lopen naar het centrum van de stad, dus de volgende dag zijn we verhuisd naar Rosemar Cabinas in het centrum. Hier hadden we onze eigen studio en dat zag er ook weer heel netjes uit. We hadden weer een beetje op het strand gelegen en savonds gingen we naar een beach party. De beach party's hier zijn anders dan dat wij voor ons zien. Het was meer loungen bij een restaurant op het strand met wat achtergrond muziek in plaats van echt feesten en dansen etc.

Na twee dagen in Santa Teresa hadden we het wel weer gezien, dus besloten we om met z'n 4en naar Manuel Antonio te gaan. Dat was nog een avontuur. We hadden voor 50 dollar per persoon een taxi boot naar Jaco geboekt en vanaf daar moesten we met de bus. Dit zou ons ongeveer 5 uur aan reistijd met de lokale bus schelen. We kwamen aan in Montezuma en we stapten op de boot. Het water was een beetje wild, maar het leek mee te vallen. Alle bagage op de boot en we waren klaar om te gaan. De golven werden steeds hoger en wilder en de boot ging steeds meer heen en weer. De andere boot besloot al om terug te gaan naar het strand, maar onze boot ging nog even door. Het werd steeds erger en elke keer als er een golf kwam, vlogen we zowat een meter in de lucht en klapten we daarna weer keihard op het water. De kapitein wilde niet meer verder en we keerden weer terug naar Montezuma. Het had niet lang geduurd of onze boot was omgeslagen of zelfs door midden gebroken door de kracht van de zee. Terug in Montezuma werden we de bus ingezet en moesten we dus alsnog die hele lange reis met de bus doen. Als we alleen met de bus en de ferry zouden gaan, had het ons ongeveer 10 dollar gekost, dus we hebben gewoon 5 keer zoveel betaald voor precies dezelfde manier van reizen. Maar we waren best wel blij om van die boot af te zijn. Uiteindelijk kwamen we na 8 uur aan in Manuel Antonio. Het dorpje is één lange weg met wat hostels en restaurantjes en een klein centrum aan het einde bij het strand. Savonds zijn we weer wat gaan drinken met Marc en Joyce en daarna vroeg ons bed in gegaan want we waren kapot van de lange reis en de volgende dag moesten we weer vroeg op om naar het nationaal park te gaan.

Het was 8 uur sochtends en we waren klaar om naar het park te gaan, maar we kregen een berichtje van Joyce dat Marc pas net 5 minuten zijn bed uit was. Een uurtje later waren we dan eindelijk onderweg naar het park. Het was weer bloedheet die dag, dus we wilden niet al te lang rondlopen, maar gelukkig hadden ze ook een strand in dat park. We zagen een bordje staan met "waterval" en besloten daar naartoe te lopen. Nou, dat hadden we dus beter niet kunnen doen. De rivier onder de waterval was uitgedroogd en de waterval zelf was niet meer als een klein straaltje vergelijkbaar met de straal uit een kraan en dat stroomde dan een paar meter naar beneden. Erg jammer, maarja dan maar naar het strand. Het water was lekker koel, dus daar konden we goed in afkoelen. We hebben luiaarden, aapjes en wasberen gezien. We zagen de wasberen wegrennen met een zak chips van iemand op het strand en de aapjes zaten in de boom met een zakje nootjes van iemand. Na een paar uur in dat park hadden we het wel gehad door de hitte en zijn we weer terug gegaan naar het dorpje, even wat geluncht en daarna weer op het strand gelegen. Savonds weer zoals altijd iets gedronken met z'n vieren en weer optijd naar bed.

Vanochtend zijn we vertrokken uit Manuel Antonio en we zitten nu weer in San José. Het is hier kouder en bewolkt, dus dat is weer wennen na elke dag boven de 30 graden. Morgen hebben we nog een dagje hier en zondag vliegen we naar Florida.